OYUN TÜRLERİ
Hocamızın derste bizlere 50'ye yakın resimler gösterdi ve bizlerde bu resimlerin ortak özelliklerine bakarak kararlar verdik şimdi onları sizlerle paylaşıyoruz.
YAPI İNŞA OYUNU: Yapı-inşa oyununda
çocuk materyalleri bir şey yaratmak için kullanır. Örneğin bloklarla kule
yapar, boyaları kullanarak resim yapar. Yapı inşa oyunu işlevsel oyundan farklıdır çünkü yapı inşa oyunu, planlama yapmayı ve bu plan dahilinde çalışmayı içerir. Erken iletişim ve sosyal aşamalarda çocukların bloklar yada
Legolarla bir şeyler inşa ettiklerine
tanık olunur. Derste gördüğümüz 10
numaralı görsel yapı inşa oyunu na örnektir.
SOSYO-DRAMATİK OYUN: Sembolik oyunun/hayali
oyun son aşaması sosyo-dramatik oyundur. Bu aşamada çocuk hali senaryolar
üreterek bu hikayeleri canlandırır. Bazen bir başkasının yerine geçer. Bu tip
oyunlar konuşma becerilerini gerektirmektedir. Ayrıca plan yapmayı ve bu
planlarına uyarak hayali oyun oynamayı gerektirir. Derste gördüğümüz
4-6-9-35-36-37 numaralı görseller sosyo-dramatik oyuna örnektir.
KURALLI OYUN: Çocuklar erken iletişim
ve sosyal aşamada saklambaç, masa başı oyunları (örn. kart oyunları) gibi
kurallı oyunları oynamaya başlarlar. Bu
oyunlar oyuncuların sıra almalarını ve sıra
kendilerine geldiğinde farklı bir şey söyleme ya
da yapmalarını
gerektirir. Bu oyunlar, çoğu oyundan farklı olarak doğaçlama içermezler.
Belirli kuralları ve oynanma şekilleri bulunmaktadır. Bu nedenle otizmli çoğu çocuk bu oyunları oynamaktan hoşlanmaktadırlar. Oyunun nasıl oynandığını öğrendikten
sonra bu oyunları oynamakta güçlük çekmezler. Derste gördüğümüz 12-13-14
numaralı görseller kurallı oyuna örnektir.
AÇIK HAVA OYUNLARI:Koşmaca oyunları,
öykünme oyunları (İnsana, hayvana, bitkiye, doğa olaylarına, taşıtlara
öykünerek oynanan oyunlardır.)
Derste gördüğümüz
6-8-9-13-15-17-18-19-20-21-22-24-27-28-30-32-40-numaralı görseller açık hava
oyunlarına örnektir.
KAPALI ALAN OYUNLARI: Oyunlar bireyin
bulunduğu yapının her türlü kısmında oynanabilir. Ev, okul, işyeri, kültür ve
sanat merkezi, tiyatro binası, kilise, cami ve akla gelebilecek her türlü sabit
yapıda oyunlar oynanabilir. Hatta otomobil, otobüs, gemi, tren veya uçak gibi
hareketli araç ortamlarında da gerekli önlemler alındıktan sonra uygulanabilir.
Derste gördüğümüz 1-2-38-39-43 numaralı görseller kapalı alan oyunlarına
örnektir.
BİRLİKTE OYUN: Bu evrede çocuklar aynı oyunun
içinde iletişim kurarak oynarlar. Birkaç kişiyi geçmeyen oyun evresi olan
birlikte oyunda, çocuklar benmerkezci özelliklerinin etkisiyle ortak bir amaç
doğrultusunda hareket etmezler. Oyun genellikle eş zamanlı olarak sürer. Ayrıca
çocukların bireysel özelliklerinin ön planda olduğu bu evrede çok sıkı
kuralları olan oyunlar görülmez. Derste gördüğümüz
3-7-11-12-20-28-31-35-36-41 numaralı görseller birlikte oyuna örnektir.
TEK BAŞINA OYUN: Çocuk oyununda
tek başınadır. Seçtiği oyun materyali ya da belirlediği oyunu sadece kendisi
oynar. Etrafında başka oyun oynayanlar olsa bile onlarla hiçbir şekilde ilgilenmez ve etkileşime
girmez. Derste gördüğümüz
10-16-46 numaralı görseller tek başına oyuna girer.
DOĞAL MATERYALLERLE OYUN: Kum, kil, su, çamur gibi doğal materyallerle oyun çocukların yaşadıkları doğal dünyayı keşfetmelerine imkan sağlayan oyunlardır. Derste gördüğümüz 10-26-27-30-32-34-41-47 numaralı görseller doğal materyallerle oyuna girer.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder