31 Mart 2020 Salı

OYUN TÜRLERİ



 OYUN TÜRLERİ 


Hocamızın derste bizlere 50'ye yakın resimler gösterdi ve bizlerde bu resimlerin ortak özelliklerine bakarak kararlar verdik şimdi onları sizlerle paylaşıyoruz.

YAPI İNŞA OYUNU: Yapı-inşa oyununda çocuk materyalleri bir şey yaratmak için kullanır. Örneğin bloklarla kule yapar, boyaları kullanarak resim yapar. Yapı inşa oyunu işlevsel oyundan farklıdır çünkü yapı inşa oyunu, planlama yapmayı ve bu plan dahilinde  çalışmayı içerir. Erken iletişim ve sosyal aşamalarda çocukların bloklar yada Legolarla bir şeyler  inşa ettiklerine tanık olunur. Derste gördüğümüz  10 numaralı görsel yapı inşa oyunu na örnektir.

SOSYO-DRAMATİK OYUN: Sembolik oyunun/hayali oyun son aşaması sosyo-dramatik oyundur. Bu aşamada çocuk hali senaryolar üreterek bu hikayeleri canlandırır. Bazen bir başkasının yerine geçer. Bu tip oyunlar konuşma becerilerini gerektirmektedir. Ayrıca plan yapmayı ve bu planlarına uyarak hayali oyun oynamayı gerektirir. Derste gördüğümüz 4-6-9-35-36-37 numaralı görseller sosyo-dramatik oyuna örnektir.

KURALLI OYUN: Çocuklar erken iletişim ve sosyal aşamada saklambaç, masa başı oyunları (örn. kart oyunları) gibi kurallı oyunları oynamaya başlarlar. Bu oyunlar oyuncuların sıra almalarını ve sıra kendilerine geldiğinde farklı bir şey söyleme ya da yapmalarını gerektirir. Bu oyunlar, çoğu oyundan farklı olarak doğaçlama içermezler. Belirli kuralları ve oynanma şekilleri bulunmaktadır. Bu nedenle otizmli çoğu çocuk bu oyunları oynamaktan hoşlanmaktadırlar. Oyunun nasıl oynandığını öğrendikten sonra bu oyunları oynamakta güçlük çekmezler. Derste gördüğümüz 12-13-14 numaralı görseller kurallı oyuna örnektir.

AÇIK HAVA OYUNLARI:Koşmaca oyunları, öykünme oyunları (İnsana, hayvana, bitkiye, doğa olaylarına, taşıtlara öykünerek oynanan oyunlardır.)  Derste gördüğümüz 6-8-9-13-15-17-18-19-20-21-22-24-27-28-30-32-40-numaralı görseller açık hava oyunlarına örnektir.

KAPALI ALAN OYUNLARI: Oyunlar bireyin bulunduğu yapının her türlü kısmında oynanabilir. Ev, okul, işyeri, kültür ve sanat merkezi, tiyatro binası, kilise, cami ve akla gelebilecek her türlü sabit yapıda oyunlar oynanabilir. Hatta otomobil, otobüs, gemi, tren veya uçak gibi hareketli araç ortamlarında da gerekli önlemler alındıktan sonra uygulanabilir. Derste gördüğümüz 1-2-38-39-43 numaralı görseller kapalı alan oyunlarına örnektir.

BİRLİKTE OYUN: Bu evrede çocuklar aynı oyunun içinde iletişim kurarak oynarlar. Birkaç kişiyi geçmeyen oyun evresi olan birlikte oyunda, çocuklar benmerkezci özelliklerinin etkisiyle ortak bir amaç doğrultusunda hareket etmezler. Oyun genellikle eş zamanlı olarak sürer. Ayrıca çocukların bireysel özelliklerinin ön planda olduğu bu evrede çok sıkı kuralları olan oyunlar görülmez. Derste gördüğümüz 3-7-11-12-20-28-31-35-36-41 numaralı görseller birlikte oyuna örnektir.

TEK BAŞINA OYUN: Çocuk oyununda tek başınadır. Seçtiği oyun materyali ya da belirlediği oyunu sadece kendisi oynar. Etrafında başka oyun oynayanlar olsa bile onlarla  hiçbir şekilde ilgilenmez ve etkileşime girmez.  Derste gördüğümüz 10-16-46 numaralı görseller tek başına oyuna girer.

DOĞAL MATERYALLERLE OYUN: Kum, kil, su, çamur gibi doğal materyallerle oyun çocukların yaşadıkları doğal dünyayı keşfetmelerine imkan sağlayan oyunlardır.  Derste gördüğümüz 10-26-27-30-32-34-41-47 numaralı görseller doğal materyallerle oyuna girer.

Çocuk Gelişiminde Oyunun Önemi

çocuklar ve hayal gücü | REHBERLİK SERVİSİM

Çocuk parkları, oyun parkları güvenli mi?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder